Budgetsites Webdesign en SEO

Op zoek naar een betaalbare en professionele website ? Dan moet je bij Budgetsites zijn.

Reeds 15 jaar ervaring en een werkende SEO strategie met bewezen resultaten.

SEO trends 2021

beter scoren in google

In 2021 zal de interactie van een gebruiker op een website een meer cruciale rol gaan spelen en wordt het wellicht de belangrijkste SEO trend van 2021. Eenvoudig gezegd, het door Google vastgelegde gebruikersgedrag zal een website ranking negatief of positief gaan beïnvloeden.

Dit betekent dat gedragsanalyses steeds populairder en zelfs noodzakelijk zullen worden. De SEO-professionals die in 2021 succesvol zullen zijn, zijn degenen die echt kunnen begrijpen hoe ze aan de behoeften van een zoeker kunnen voldoen!.

SEO is het inrichten van uw online aanwezigheid op een manier die zoekmachines, en de mensen die ze gebruiken, laat weten dat u precies aanbiedt waarnaar ze op zoek zijn.

De zoekintentie

Dit wordt een mainstream topic in 2021. Het begrijpen van de zoekintentie wordt een cruciaal onderdeel van een succesvolle SEO-strategie in 2021. Het voorbije jaar 2020 toonde aan dat deze zoekintentie verandering heel snel kan gebeuren en dat je als SEO-professional wendbaar moet zijn om je strategie snel aan te passen aan nieuw zoekgedrag of consumentenomgevingen.

Achter elke zoekopdracht zit een gebruiker. Elke zoekopdracht wordt door ‘iets’ gedreven. Wet moeten dus op zoek naar het onbewerkte motief van de zoekopdracht maar de zoekmachine werpt zich op als een barrière tussen vraag(gebruiker) en antwoord(een website).

Dat de zoekintentie fundamenteel wordt beïnvloed door omgevingsfactoren hebben we tijdens dit Covid-jaar wel kunnen vaststellen. Een goede analyse en begrip zijn noodzakelijke succesfactoren om een pagina te kunnen bouwen die contextueel de juiste informatie verschaft. Het eerste wat een zoeker moet interpreteren na een zoekopdracht is het antwoord van Google: de zoekresultaat pagina. Daar wordt in enkele seconden, door de zoeker, de beslissing genomen over welke website met de meest relevante informatie komt in functie van zijn zoekintentie. We zullen in 2021 dus meer dan ooit de SERP moeten beoordelen om ervoor te zorgen dat onze toekomstige of bestaande pagina’s nog steeds aansluiten bij de intentie en zoekinteresse.

SERP

SERP is belangrijk. Hoe hoger de positie van een website, hoe groter de waarschijnlijkheid dat zoekers op de website zullen klikken.

Net zoals de zoekintenties veranderen en Google steeds geavanceerder wordt om bij te blijven, blijft ook de SERP voortdurend in ontwikkeling. SERP-analyse zal dan ook een cruciale activiteit blijven uit het SEO portfolio.

SERP betekent simpelweg de resultaatpagina die Google toont na het ingeven van een query (zoekopdracht). Als je de SEO van jouw website goed voor mekaar hebt is de kans groot dat je op die pagina verschijnt. Dat is op zich al een mooie prestatie, maar spijtig genoeg nog niet voldoende. Het is de kunst om voldoende op te vallen zodat de gebruiker van deze pagina ook effectief op de URL van jouw website gaat klikken.

De SERP is niet absoluut. Tegenwoordig ziet de mobiele Google resultaatpagina er helemaal anders uit dan een SERP op de PC.

De locatie van de zoeker heeft ook impact op het resultaat. Daarbovenop zien we ook een stijging van het aantal zoekopdrachten waar een zoekwoord in combinatie met een impliciete  (in de buurt van) of een expliciete (exacte plaatsnaam) plaatsverwijzing wordt ingegeven. Basisvereisten om hierop in te spelen zijn een éénduidige adresverwijzing op de website en geen reeks van plaatsnamen in de hoop van overal een graantje mee te pikken. GMB (Google-mijn-bedrijf) op orde hebben is dan ook een prioriteit.

Analyseer de zoekgegevens en het on-site traject van alle organisch verworven leads. Dit gaat verder dan alleen de zoektermen die ze hebben gebruikt om uw inhoud te vinden. Kijk ook naar de on-site zoekopdrachten en gevolgde tags voor alle bezochte pagina’s. Verzamel en analyseer al die gegevens en wijs ze toe aan een nieuw inhoudstraject!

Covid heeft ons geleerd dat we zeer flexibel en inventief moeten zijn om onze klanten te behouden. Het gaat erom uw klant het beste te begrijpen en hem waardevolle inhoud te bieden, anders loopt u het risico deze te verliezen aan iemand die hem beter begrijpt.

Core Web Vitals

Google schakelt door op de gebruikerservaring en zal vanaf 2021 ernstig rekening gaan houden met een aantal meetbare UX(user experience) voorwaarden.

LCP
Largest Contentful Paint
Een maatstaf voor een goed LCP is wanneer het belangrijkste deel van een webpagina binnen 2,5 seconden wordt geladen. Alles tussen 2,5 seconden en 4,0 seconden zou moeten verbeterd worden en elke LCP-laadsnelheid boven 4,0 seconden is gewoonweg onaanvaardbaar. Er is een belangrijk verschil tussen de desktop en mobiele versie van de website.

Page Insights is een goede en gratis tool om de LCP van een pagina te testen. Aanpassingen kunnen gemaakt en getest worden met de dev tools.

Langzaam renderende pagina’s kunnen hun ranking verliezen omdat Google niet langer trage pagina’s wil aanbevelen.

SEO-LCP

GPR - Google Passage Ranking of fragment classificatie

Voor SEO geoptimaliseerde websites is er wellicht geen extra werk noodzakelijk.

Twijfel je? Besteedt dan in de toekomst meer aandacht aan entiteiten, onderwerpen en sub-onderwerpen, dat zal Google helpen om tekst fragmenten beter te classificeren.

GPR zou vanaf december/januari effectief worden, weliswaar te beginnen met de Engelstalige websites.

Een sterke pagina- en schemastructuur helpen alvast bij het optimaliseren van fragmenten, maar het zal waarschijnlijk ook belangrijk zijn om tekst te hebben die door een natuurlijke taalverwerking gemakkelijk kan worden geëvalueerd en die tevens een hoge leesbaarheidsscore heeft.

Dit speelt ook duidelijk in op de trend naar langere teksten. Waarom vele subpagina’s en ingewikkelde navigatiestructuren bouwen als je alles op enkele pagina’s kan zetten ? Het lijkt erop dat langere pagina’s of blogs beter beginnen te scoren dan kortere. 2500 woorden schijnt stilaan het ideale content volume te worden..

Het is nog niet helemaal duidelijk hoe Google juist met die fragment classificatie omgaat maar een consequent gebruik van de headers, duidelijke onderwerpen en niet teveel gemengde inhoud lijken alvast een stap in de goede richting.

Post-acquisitie inhoud

Het doel van de bezoekersfocus is niet alleen het aantrekken van nieuwe klanten maar ook om de bestaande klanten te behouden !

Geef informatie die de gebruiker werkelijk nodig heeft. Creëer waarde. En dat is niet het overtuigen van het waarom uw bedrijf en producten toch zo goed zijn. Met waarde behouden we de interesse en bouwen vertrouwen op bij onze lezers. Dit soort inhoud vergt kennis, tijd en toewijding om te creëren.

Pagina's moeten snel en soepel laden, ook mobiel.

De website moet makkelijk te gebruiken en eenvoudig te navigeren zijn, ook op mobiele apparaten.

Vermijdt alle overbodige acties zoals gedwongen popups of registraties.

Begrijp de zoekintentie.

Gedragsanalyses worden wellicht het meest populaire SEO product. Zoekwoorden verschuiven naar de achtergrond.

Samenvatting

Vanaf 2021 krijgt SEO een andere dimensie en moeten we dus maximaal inzetten op UI/UX. Door de nieuwe algoritmes zal Google van de gebruikers ervaring een meetbaar begrip maken dat wel degelijk zal ingezet worden in de berekening van de positionering !